Akár álláskeresésről van szó, akár a hétköznapi életünkben találkozunk velük, egyik legnehezebb dolog arra választ találni, hogyan kezelhetjük az úgynevezett “nehéz” embereket, akikkel kapcsolatba kerülünk. Lehet ő az interjúztató egy számodra nagyon fontos állás első körös meghallgatásán, lehet akár a munkatársad, akivel napi szintű kapcsolatban vagy. Lehet ügyfél, aki nagyon sokat jelent a cég számára, de lehet akár a magánéletedben is olyan személy, akivel minden jóindulatod és próbálkozásod ellenére nem találod a hangot.
Kit nevezek én nehéz embernek?
Fontos itt megjegyeznem, hogy az alábbi kategóriák az én megfigyelésemen alapulnak. Mindenki életében más az a tulajdonság, amit nem – vagy csak nagyon rosszul – tud kezelni, ha találkozik vele az életben. Nem sorolom ide azokat az embereket, akikkel azért nem találod a hangot, mert valami vélt/ valós sérelem miatt haragszanak rád, nem beszélnek veled vagy épp agresszívan lépnek fel veled szemben. Ezek egyedi esetek és más módszerekkel kezelhetőek. Az alábbi típusok általános kategóriák és kivétel nélkül mindenkivel ugyanúgy viselkednek.
- Örök panaszkodó
- Energia vámpír
- Okoskodó
- Fellengzős, kérkedő, nagyképű
- Hátulról támadós
- Tudatlan és agresszív
Nem célom most kifejteni, hogy milyen pszichológiai okai lehetnek annak, hogy egyes embereknél kialakulnak mások számára nehezen kezelhető, elfogadható tulajdonságok. A fontos most az, hogy megmutassam, hogyan tudod kezelni a szituációt, ha ilyen emberekkel kerülsz kapcsolatba.
1. Örök panaszkodó
A nehéz időkben történő álláskeresés során alkalmazható technikák részletezésekor már említettem a panaszkodás rám gyakorolt hatását és kezelési módját. A lényeget kiemelve: a legfontosabb dolog, hogy a rád zúduló panaszáradat alól mielőbb ki tudd menteni magad. Amennyiben erre nincs lehetőséged, akkor segíthet a hirtelen témaváltás is.
Előfordul az is, hogy partnered annyira belemerült már a panaszkodásba, hogy elsőre meg sem hallja, hogy szóltál. Ilyenkor ne add fel, addig kell próbálkozni, míg célt nem érsz vele. Ez a folyamatos ismétlés, azaz a “megakadt lemezjátszó” technika.
1.1. Hogyan lehet hatékony a témaváltás?
A gyakorlatban nálam ez úgy működik, hogy várok egy kicsit, megadva a lehetőségét annak, hogy magától abbahagyja a sopánkodást. Amikor azonban azt látom, hogy beszélgető partneremet egyre jobban elkapja a panaszkodás heve, akkor hirtelen felhozok egy teljesen más témát. “Most, hogy ezt mondod, eszembe jutott erről Mari néni. Képzeld el, hogy a kutyájának akart segélyt igényelni.” Nem baj, ha előtte az időjárásról vagy épp a politikáról folyt a beszélgetés, még jó is, ha a sztori egyáltalán nem vág témába. Azonban lehetőleg valamilyen vicces, humoros, egyedi, vagy épp meghökkentő, de mindenképpen pozitív hír legyen. Az eredmény: meglepődés, kizökkenés a panaszkodásból. Sőt, ha nagyon meghökkentő vagy vicces sztorit sikerül kitalálnod, a vége akár egy nagy nevetés is lehet.
2. Energia vámpír
Ez a nehéz ember kategória sokban hasonlít az előzőhöz. Abból meríti az erejét, hogy rád telepszik, folyamatosan beszél mindenről (lehet ez panasz, de lehet csak sima csevegés a legutóbbi nyaralásukról vagy az élet egyéb nagy dolgairól), egyszerűen nem tudod lelőni. Sokszor közben fel sem fogod, mi történik, az eredmény azonban mindig ugyanaz. A beszélgetés végén – már ha szabadulsz – fáradtnak, kimerültnek érzed magad és egy értelmes gondolat nem jut eszedbe. Az energiavámpírok legyőzésének egyetlen módja a kiiktatás. Nálam legalábbis más módszer nem működött. Ha ilyen személy közelébe kerülök, akkor megpróbálom a témaváltást, de ha többszöri próbálkozásra sem sikerül leállítani, akkor az első adandó alkalommal kimentem magam.
3. Okoskodó
A nevét is erről kapta, mindig mindenről van véleménye és természetesen mindig mindent jobban tud (nem csak nálad, hanem mindenkinél). Ismerős? Biztosan. Mindenki ismer legalább egy ilyen nehéz embert. Ahogy egyik kedvenc anekdotám is idézi: “Józsi, maga mindenhez ért? – “Mindenhez IS!”
Sokat segít, ha ilyenkor csak magunkban mosolygunk egyet. Ezekben a személyekben a legritkább esetben van rosszindulat, csak egy kis “egófényezésre” és elismerésre vágynak. Figyeld csak meg! Ha megadod nekik a pozitív visszajelzést és érdeklődést, amire vágynak, akkor kenyérre lehet őket kenni és hamarosan fel is hagynak maguktól az okoskodással.
4. Fellengzős, kérkedő, nagyképű
Az okoskodó típusnál sokkal nehezebben kezelhető eset, hiszen az ilyen tulajdonságokkal rendelkező emberek számára nem elegendő a pozitív visszajelzés és az elismerés. Náluk az egójuk villogtatása mellé társul a versengés tulajdonsága. A beszélgetést kihívásnak értékelik, melyet minden áron igyekeznek megnyerni. Nem feltétlenül társul hozzá rosszindulat, de nyerni akarás minden esetben.
5. Hátulról támadós
Ez a típus nem a nagy hangjával, dicsekvésével versenyez, hanem csendben, megvárva az alkalmas időpontot, apró – de annál kellemetlenebb – szurkálódásaival támad. Nem mer nyílt lapokkal játszani, csak célozgat és minden odavetett mondatával képes betalálni és megbántani. Megérzi a sebezhetőséged és egy-egy jól irányzott beszólással azonnal tönkre tudja tenni a napodat. A legegyszerűbb és leghatékonyabb módszer a kezelésükre az úgynevezett “én-közlések” alkalmazása. Először is szembesíteni kell az ilyen típust azzal, hogy mit is csinál és rögtön ezután értésére adni, hogy számodra milyen negatív következményei vannak az odavetett mondatainak. Például: “Nekem nagyon rosszul esik, amikor ezt és ezt mondod”, “Én azért jöttem, hogy segítsek neked, ezért nagyon bánt, hogy te ezt így látod”. Nagyon fontos, hogy mindig szembesítsd őt azzal az érzéssel, amit ő okozott benned a szurkálódásaival. Esetleg tehetsz egy próbát arra, hogy megtudd tőle, pontosan miből is fakad a piszkálódása, hátha kiderül, hogy valójában nem is veled van problémája.
6. Tudatlan és agresszív
Tapasztalataim szerint az egyetlen kategória, ami magában hordozza az igazi rosszindulatot, irigységet és butaságot egyszerre. Mindenkinek van olyan típus, akit nehezen kezel, nálam ez az igazi nehéz ember típus. A probléma az, hogy az ilyen személy nem elég intelligens ahhoz, hogy józan ésszel hatni tudj rá, mert minden kísérleted támadásnak értékeli és azonnal vissza is támad, hogy hárítsa a személyes sértést (aminek értékeli a segítséged). Egyetlen célja ezt követően, hogy téged megalázzon. A legnehezebb dolog a világon az ilyen jellegű támadásokra nem reagálni, hiszen az igazságérzetedet nehéz meggyőzni a csendben maradásról. Ezek azok az esetek, amikor úgymond kinyílik a bicska a zsebedben és visszakézből védenéd magad az igazságtalan támadással szemben. A napokban én is találkoztam ezzel a típussal, még jó, hogy csak a virtuális térben. Szerencsére ilyen személy azért nem sok van, legalábbis én eddig mindössze négy ilyen emberrel kerültem kapcsolatba. Egyikőjüket sem ismertem előtte, mindössze pár perc erejéig léptek be az életembe, viszont mindegyikre nagyon jól emlékszem. Abba már nem is mennék most bele, milyen lehet együtt élni egy ilyen alaptermészetű egyénnel.
6.1. Hogyan lehet kezelni ezeket a “nehéz” embereket?
Rá kellett jönnöm és tudomásul kellett vennem, hogy ezeknél az embereknél a fenti tulajdonságok mindig valamilyen frusztrációból és kisebbségi komplexusból adódnak, amit szeretnének rám vetíteni, hogy ők jobban érezzék magukat. Segítségedre lehet a helyzet kezelésében az asszertív viselkedés. Ez annyit jelent leegyszerűsítve, hogy bár nem támadsz vissza a téged ért sérelmekre agresszíven, de a saját véleményed tényszerűen közlöd és nem fojtod magadba. Abban a pillanatban, ahogy nem találod meg az egyensúlyt a két irány közt (agresszivitás és passzivitás) és érzelmileg bevonod magad, azonnal a másik fél agresszióját táplálod és további intrikák célpontjává válsz. Figyelembe kell venni, hogy – amennyiben nem vagy pszichológus – a tudatlanságuk és a komplexusaik miatt ezeknek az embereknek nem tudod megváltoztatni a gondolkodásmódját egyetlen beszélgetéssel. Nyugodt, higgadt hangnemben beszélj, közöld álláspontodat a témában és ha nem változtat a hozzáállásán, akkor az a legjobb, ha a beszélgetésnek minél hamarabb véget vetsz.
A bemutatott gyakorlati tippek összefoglalása a nehéz emberek kezelésére:
- asszertív (önérvényesítő) viselkedés – saját érdekeink képviselése, megtanulni nemet mondani
- megakadt lemez (folyamatos ismétlés)
- hirtelen témaváltás
- énközlések
A teljesség igénye nélkül mutattam be röviden a számomra leghasznosabb és már kipróbált, bevált technikákat. A téma nagyon sokrétű és egyes embereket sajnos nem is lehet egyértelműen besorolni egy bizonyos kategóriába. A fenti tippek útmutatóul szolgálnak számodra, hogy legközelebb fel tudd ismerni, ha nehéz emberrel találkozol és segítségedre legyen a kezelésükben.
A gyakorlati tippeket bátran variálhatod, akár többet is ki tudsz próbálni ugyanabban a szituációban. Kíváncsi vagyok, nálad melyik válik be az egyes esetekben. Esetleg próbáltad már valamelyiket? Ha igen, akkor csatlakozz és oszd meg tapasztalatodat a gyakorlati tippeket tesztelő zárt csoportunkban a Facebookon!